maanantai 26. syyskuuta 2011

Blogin ja opetuksen-työpaja

Taika Sahlsten-Mäkelä: (13:11) btw: saanko kirjoittaa tästä kokemuksesta blogitekstin? En jaa linkkivinkkejä ja voin jättää sinun nimenkin mainitsematta.

Päivitin Facebook-profiilini tiedon siitä, että osallistun juuri tällä hetkellä sosiaalisen median työpajaan työkoneeni avulla. Kyseisessä työpajassa osallistujat johdatellaan "monipuolisesti blogin mahdollisuuksiin ja käyttötapoihin opetuksessa, opiskelussa, tutkimuksessa, tiedotuksessa ja muussa koulutusorganisaation toiminnassa." Vinkin kyseiseen työpajaan sain itseasiassa Google+ palvelun kautta. Voin siis kiittää sosiaalista mediaa tästäkin kokemuksesta.

Olen hyvin harvoin saanut mahdollisuuden osallistua tämän tyyppiseen työpajaan. Neuvottelut, kokoukset ja tapaamiset järjestetään edelleen siirtymällä paikoista X, Y ja Z niin, että kaikki ovat paikassa A samaan aikaan. Tällä hetkellä tilanteesta puuttuukin pieni pintahiki (joka syntyy, kun olen juossut tapaamisesta toiseen) materiaalin levittäminen ympärilleni ja pullakahvi. Sen sijaan, että olisin kokenut kaiken tämän edellä mainitun, koin paljon rennomman tilanteen. Sähköisen kalenterin ilmoittaessa työpajan alkamisesta, avasin yhteyden työpajaan ja varmistin tuolini osoittavan näytön suuntaan.

Tämän työpajan kohdalla minun ei tarvitse itse huolehtia ulkonäöstäni, koska osallistun keskusteluun chatin avulla. Ainoastaan työpajan vetäjä Taina Rytkönen-Suontaus on ollut velvollinen harjaamaan hiuksensa. Tällainen tilanne kyllä nostaa rimaa. Tuija Aaltokin kysyi Google+ssa "Miten sinä pukeudut yllättävään videoneuvotteluun? Pitääkö meillä kohta kaikilla olla kaapissa ykköset varalla?" Pitänee alkaa varautumaan. Tämähän ei ole mikään ongelma työpaikalla, mutta mielessä pyörii huvittunut ajatus käydä videoneuvottelu kotoa käsin jakkupuvun takki ja pyjamanhousut jalassa.

Minkä vuoksi videoneuvotteluja ei käytetä enemmän opetuksen yhtenä keinona korkeakouluissa? Nojaudutaanko tässä asiassa kustannuksiin? Voiko sillä todellakin puolustaa tänä päivänä perässä kulkijan asemaa?

Huomaan että ajatus harhailee, kun avaan koneella työpajan vetäjän esittelemiä linkkejä. Työpajassa tutustutaan blogeihin, jotka toimivat oppilaitoksen, opiskelijoiden tai opettajien pyörittämänä tukemaan opetusta, tutkimusta ja tiedottamista. Taina Rytkönen-Suontaus kysyy käytetäänkö omissa oppilaitoksissamme näitä menetelmiä? Ei. Ei todellakaan. Olen itse asiassa aika yllättynyt, ettei blogien pitämistä ole tuotu enemmän esille. Onko blogit jotenkin vanha juttu jo? Minusta tuntui siltä muutama vuosi sitten. Jostain syystä mieleni on muuttunut, ja näen blogit jälleen osana projekteja ja esimerkiksi kansainvälisiin kilpailuihin valmistautumista varten kulttuurialalla. Toivoisin, että tämä aihe nostetaan esille ammattikorkeakoulussamme.

Haluan vielä jakaa muutaman hyvän linkkivinkin. Vanha kunnon tuttu blogilista, johon on listattu huomattava määrä blogeja, joista jokainen voi löytää omansa. Toinen kiinnostava linkkivinkki on paljon spesifimpi. Tarmo Toikkasen blogi on minulle uusi, mutta ehdottomasti herättänyt mielenkiintoni. Suosittelen kaikkia opetuksen kehittämisestä kiinnostuneita ja tekijänoikeuskysymyksen kanssa painivia seuraamaan tätä blogia.

Kaiken kaikkiaan kokemukseni työpajatoiminnasta oli hyvä. Suurkiitos Tainalle! Ilmoittautuessani työpajaan kuvittelin puolentoista tunnin kattavan vaikka mitä, mutta totuushan on se, että aika loppui kesken. Ja ne jotka miettivät niin sanotusti maallisempia asioista: ei muuten tuntunut missään vaiheessa siltä, ettenkö voisi käväistä puuteroimassa nenääni kesken kaiken. ;) .

Minun piti jakaa tämä teksti kanssanne heti perjantaina, mutta maailma tuli väliin. Meinasin myöhästyä junasta, kun aiheesta innostuneena hakkasin näppiksellä tätä blogitekstiä. Juna Tampereelle ei odota minua, ellei ole muutoin myöhässä. Tuttu pintahiki oli taas tunnelmassa mukana, kun istuin junassa paikalleni ja vilkaisin Facebook-profiilini. Työpajan aikana kaverini olivat kommentoineet hassua kissakuvaa ja jakaneet muutaman YouTube-videon. Että sillä lailla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti